Het Aquarium-Muséum Universitaire de Liège is een museum en toeristische attractie die sinds 1962 open is voor het publiek, maar waarvan de eerste collecties teruggaan tot de oprichting van de universiteit in 1817.

Carte postale Institut de Zoologie

De oorsprong

1817. Willem I van Oranje (1772 - 1843) richtte de Universiteit van Luik op. Hij legde de oprichting van dierenverzamelingen op en voorzag in een " Kabinet voor Dierkunde en Vergelijkende Anatomie van Dieren ". Hij schonk persoonlijk bijna 2000 schelpen van weekdieren aan de ontluikende collectie.

1835. Jean-Théodore Lacordaire (1801-1871), Professor Zoölogie, Rector van de Universiteit en vermaard entomoloog, breidde de collecties uit met exemplaren van vogels, zoogdieren, vissen, enz.

Evolutie en vrijwaring

1888. Oprichting van het Zoölogisch Instituut door de illustere wetenschapper Édouard Van Beneden (1846-1910). Hij richtte er de zoölogische collectie op en onderhield, verrijkte en bestudeerde deze. Hij ontwikkelde wetenschappelijk onderzoek in mariene biologie, oceanografie, ichtyologie, enz.

1914 en 1940. Zijn opvolger, Désiré Damas (1877-1959), bewaarde en redde de zoölogische collecties tijdens de donkere dagen van de twee wereldoorlogen. Hij was Professor in Bergen (Noorwegen) en Directeur van het Noorse Directoraat van Visserij en wordt beschouwd als de eerste oceanograaf van het land.

Oprichting

1947. Marcel Dubuisson (1903-1974), Professor Zoölogie en Rector van de Universiteit, renoveerde het Zoölogisch Instituut volledig. Hij reorganiseerde de zoölogische collecties in een groot museum van 1000 m2. Hij breidde het onderzoek naar mariene biologie sterk uit, richtte laboratoria in en richtte het Aquarium op om de waterdieren die nodig waren voor onderzoek in leven te houden.

1962. Inwijding van het Aquarium en het Museum voor het publiek op 12 november: "(...) Het Museum en het Aquarium zullen opmerkelijke hulpmiddelen zijn voor onderwijs en onderzoek, maar ik vind dat ze toegankelijk moeten zijn voor het publiek en vooral voor schoolkinderen (...)". (M. Dubuisson).

Vandaag

De verspreiding van wetenschappelijke cultuur staat centraal in de missies van het Aquarium-Muséum sinds de opening meer dan 200 jaar geleden voor academici en sinds 1962 voor het grote publiek. Het Aquarium-Muséum is de enige site in België die zowel gewijd is aan de waterwereld als aan het erfgoed van de natuurwetenschappen.

De Raad van Musea beschouwt het Aquarium-Muséum als de vlaggenschipinstelling van de Federatie Wallonië-Brussel op het gebied van natuurwetenschappelijke museologie, die jaarlijks bijna 100.000 bezoekers ontvangt. De instelling heeft als missie het museum te beheren, een dienst te verlenen aan het publiek, het onderwijs en de expertise te ondersteunen en de wetenschappelijke cultuur en kennis te verspreiden.

Biodiversiteit van dieren is het sleutelwoord van de collecties Levende dieren en Naturalia van het Aquarium-Muséum. Onze belangrijkste missies vandaag zijn:

• bemiddelen in de natuurwetenschappen,
  • illustreren wat we onderwijzen,
  • de collecties (en het welzijn van de dieren in het Aquarium) in stand houden en bewaren,
  • verwondering en interesse in de natuur opwekken,
  • een beter begrip van de uitdagingen op milieugebied bevorderen
  • de wetenschappelijke nauwkeurigheid garanderen van de informatie die aan het publiek wordt verstrekt,
  • wetenschappelijk onderzoek ondersteunen.